2 forfjamskede nye lærere
Baggrundsbillede
Tomt billede
Pige sparker katPige sparker kat Sol Rotterne forlader den synkende skude
Foreningen til Bevarelse af Lærere i Den danske Folkeskole
Tomt billede
Pressemeddelelse:

09.06.2005

De kvikke skolebørn

Undervisningsminister Bertel Haarders pressemeddelelse, gengivet i Berlingske Tidende 24. april og i Politiken 25. april omhandlende forslag til stipendier, sommerkurser med internationale lærere, samt udenlandsophold til de skoleelever han kalder "De kvikke skolebørn", er så visionær, at vi uden betænkning giver vores fulde støtte. Vi lægger os lige i baghjulet og fremkommer med yderligere guf til disse skolebørn:

  1. "Frit-valg-på-alle-hylder"-kort til legetøj- og modebutikker i både ud- og indland.
  2. Frikort til samtlige forlystelsesparker.
  3. Frokostpakker smurt og leveret af den lokale smørrebrødsforretning/økologiske slagter.
  4. Rødgrød med fløde ad libitum.
  5. Bløde lænestole i de skolelokaler "De kvikke skolebørn" måtte ønske det.

Tilbage bliver spørgsmålet, hvad vi stiller op med de stakler, der ikke klarede Mensas test på internettet til en IQ på 110, og som i den grad mangler lys i lampen! En mulighed kan være at sende dem til Kina, hvor man vel efterhånden mangler arbejdskraft til forarbejdning af danske produkter?
Undervisningen i folkeskolen målrettes derfor til disse skolebørn. De skal bare lære kinesisk, håndarbejde og sløjd. Som 14-årige skulle de så være afsendelsesklare, og så er det bare af sted med dem.

"De kvikke skolebørn" derimod bliver her i landet og sørger selvfølgelig for, sammen med internationale arbejdere, at samfundet kommer til at fungere optimalt.

NB. Ved nærmere eftertanke, kan det vise sig at være en dårlig idè at sende alle de "svagtlysende lamper" til Kina, når man betænker, hvor vanskeligt det kan være at udpege kommende genier:
  • Charles DarwinTag f.eks. Charles Darwin: hans far var dybt bekymret over sønnens dagdriveri og manglende lyst til at hænge over bøgerne. Den lille Charles føjtede hellere rundt i skovene og nød livet. På den baggrund klarede han sig alligevel bemærkelsesværdigt godt.

  • Thomas Alva EdisonSå var der også lige Thomas Edison, der blev døv efter en sygdom og bortvist fra skolen, fordi lærerne mente, at han var dum. Moderen underviste ham derhjemme. Han kom ud at arbejde, da han var 12 år og han regnes for at være den største opfinder af alle. Der kan man bare se!

  • Albert EinsteinAlbert Einstein må vi ikke glemme: Hele sin skoletid havde han problemer med lærerne, fordi han ikke brød sig om den måde, de underviste på. Dengang skulle eleverne lære alt udenad, og det betød ikke så meget om man forstod, hvad læreren sagde, bare man kunne huske, hvad læreren havde sagt. Albert Einstein mente ikke, det var så vigtigt, at kunne huske en masse tal og fakta, men at man hellere skulle have lov til at tænke frit og bruge sine skaberevner til at løse vanskelige problemer.



Tænk engang! – Her er altså tale om tre forskellige genier, der som børn vurderedes ret negativt: Den ene skulkede fra skolen, den anden var dum/døv og den tredje var adfærdsvanskelig! – ørene synes at blive varme - mon de er ved at blive røde? - Bare vi ikke kommer galt af sted med denne gavebod! - måske burde problematikken drøftes med undervisningsminister Bertel Haarder, inden vi udelukkende satser på "De kvikke skolebørn". Vi skulle jo nødigt sende de forkerte børn til Kina!

NB. I øvrigt er uddannelsesordfører Christine Antorini (S) enig med undervisningsminister Bertel Haarder i gavebodsidéen, så hende støtter vi selvfølgelig med et stort rødt æble til jul. – Forudsat at den sag med de røde ører er bragt i orden.

FBLDF

Denne side er printet fra http://www.laerere.dk

Copyright © 2002 - 2018 by FBLDF - Foreningen til Bevarelse af Lærere i Den danske Folkeskole
All rights reserved
Tomt billede
Tomt billede
Til toppen